از طرفی الگوریتم برت گوگل تاثیر بسزایی بر روی رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو (SERP) دارد. در واقع این الگوریتم هم برای کاربران و هم برای جستجوی گوگل مزایایی در بردارد. الگوریتم BERT، به کمک گوگل آمده است؛ تا با درک دقیق زبان طبیعی و محاورهای، جستجوهای کاربران را درک کرده و پاسخهای مرتبط در اختیار آنها قرار دهد. از طرفی کاربران نیز، نتایجی را در گوگل مشاهده میکنند که به دنبال آن بودهاند. مثال برای درک بهتر الگوریتم برت گوگلبرای اینکه درک بهتری از روش کار الگوریتم BERT گوگل داشته باشید به مثالهای زیر توجه داشته باشید.
RankBrain از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل الگوها مگ سئو در جستجوهای کاربر و تفسیر معنای اصطلاحات مبهم یا جدید استفاده میکند. این الگوریتم به گوگل این امکان را میداد تا نتایج جستجوی دقیقتر و مرتبطتری را برای طیف گستردهتری از کوئریها ارائه دهد. باید گفت که برت جایگزین رنک برین نیست، بلکه یک روش و الگوریتم اضافه برای درک محتوا و ارائه نتایج مرتبط به شمار میرود.
الگوریتم برت گوگل چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟
اسم برت توی این سریال، با یکی از بروزرسانیهای هوش مصنوعی گوگل مشترکه. بنابراین اگر شما سایتی دارید و در آن تمام تلاش خود را میکنید تا بهترین و با کیفیتترین محتوا را به دست مخاطبان خود برسانید، الگوریتم برت گوگل هم در این مسیر همراه و کمک حال شما خواهد بود. همانطور که میبینید این دو الگوریتم وظایف متفاوتی دارند و در حقیقت مکمل یکدیگر هستند، بنابراین قرار نیست الگوریتم برت جایگزین الگوریتم رنک برین گوگل باشد. در حال حاضر با وجود پیشرفتهای بزرگی که در دسترسی به دادهها و افزایش قدرت محاسباتی صورت گرفته است، NLP در جنبههای مختلف زندگی انسانها ورود کرده است. همانطور که میدانید، بیشتر سازمانها حجم زیادی از اطلاعات و دادههای صوتی و متنی در کانالهای ارتباطی مختلفی همچون ایمیل، شبکههای اجتماعی، ویدیو، مقاله و… دارند. نرم افزار NLP در پردازش این دادهها و تجزیه و تحلیل آنها به آنها کمک کرده تا کارایی سازمان را افزایش دهند.
گوگل با افزودن برت به موتور جستوجوی خود و دخیل کردنش در رتبهبندی و Featured Snippets، توانست کارش را خیلی بهتر انجام دهد؛ یعنی توانست خیلی بهتر نیاز کاربران را با ارائۀ اطلاعاتی که موردنیازشان است، برطرف کند. علاوهبر اینها، برت در ترجمۀ متون، تشخیص پلاگریسم (سرقت ادبی)، استخراج اطلاعات مدنظر، دستهبندی نیت کاربر از جستوجو و… هم کاربرد دارد. یعنی بعد از برت، گوگل میتواند تفاوتهای ظریف در معانی عبارات را بهتر بفهمد و با درک بهتر آنها، نتایجی را به جستوجوکننده نشان دهد که بیشترین ربط ممکن را به خواستۀ او داشته باشند. البته این تغییرات محدود به یک سال اخیر و بعد از عرضۀ ChatGPT نیستند؛ کمپانیهای بزرگ مثل گوگل، مدتها است که تلاش میکنند از AI برای بهبود عملکرد محصولاتشان نهایت بهره را ببرند. احتمالا براتون پیش اومده که موقع خوندن یه کتاب، اونقدر براتون جذاب بوده که نتونستید زمینش بذارید و ظرف چند روز تمومش کردید یا سریالی که دوست داشتید رو قسمت به قسمت دیدید تا به پایانش برسید.
میزان کلیک، زمان ماندگاری در صفحه و نرخ بازگشت از جمله فاکتورهایی هستند که توسط این الگوریتم بررسی می شوند. گوگل با بروزرسانی BERT، دیگه به کلمات کلیدی دقیق وابسته نیست و میتونه مفاهیم کلیدی رو درک کنه. به همین خاطره که اخیرا از سئوکارها میشنویم استفاده از کلمات کلیدی با چگالی دقیق، به اندازه قبل اهمیت نداره. قابلیتهای الگوریتم برت، از تکرار بیهوده کلمات کلیدی (Keyword stuffing) و جواب گرفتن با سئوی کلاه سیاه هم پیشگیری کرده. یکی از مهمترین جستجوهایی که تحت تاثیر الگوریتم برت قرار گرفتهاند، جستجوهایی هستند که در آنها، حروف اضافه به جملات معنی و مفهومی متفاوت میبخشند. همین مثال ساده، دریچهای برای ورود به مبحث جدید و جذابی به نام پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing است.
برت اصلاً با رفتار کاربری کاری ندارد و روی مفهوم عبارات کار میکند و تحلیل میکند که دقیقا چه مفهومی دارد و نتایج مربوط به آن مفهوم را به کاربر نشان میدهد. در واقع شاخه دیگری از هوش مصنوعی است و هدفش این است که بتواند چگونگی ارتباط معنایی و طبیعی انسانها را با هم درک کند. مثلاً یک نمونه از پیشرفتهایی که در هوش مصنوع NLP اتفاق افتاده است این است که حتماً دیدهاید که موقعی که در تلفن همراه تا چیزی را تایپ میکنید ادامه آن را خود تلفن همراه به شما پیشنهاد میدهد. اجازه بدهید یک مقدار دقیق تر و عمیق تر بحث آپدیت BERT و هوش مصنوعی را ادامه بدهیم.
هدف اصلی الگوریتم برت، بهبود دقت و ارتباط نتایج جستجو برای کوئریهای زبان طبیعی است. برت طراحی شده است تا به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک کند تا معنی و زمینه پرس و جوی کاربر را بهتر درک کنند تا بتوانند نتایج دقیق و مرتبطتری ارائه دهند. یکی از چالشهای کلیدی در پردازش زبان طبیعی، درک بسیاری از ظرایف و پیچیدگیهای زبان انسانی است. زبان انسان مملو از ابهامات، عبارات اصطلاحی و سایر ظرافتهایی است که میتواند برای موتورهای جستجو تفسیر دقیق هدف پرسش کاربر را دشوار کند.
توضیح مختصر درباره NLP
این واژه مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers هستش و به معنی ارائه رمزگذاری دو طرفه از ترانسفورماتورهاست. این اصطلاح انقدر سخت و سنگینه که سئوکارهای ایرانی ترجیح دادند معادلی براش در نظر نگیرند و از همون مخفف انگلیسی استفاده کنند. پس بیاید ما هم با همون اسم BERT پیش بریم و دنبال علت اسم سخت این الگوریتم نباشیم.
بعضی از مدلهایی که با BERT ساخته میشوند به حدی پیشرفته هستند که انجامشان با سخت افزارهای قدیمی با محدودیتهایی مواجه بود. به همین دلیل گوگل در این زمان برای اولین بار از Cloud TPUها استفاده کرد تا بتواند در کوتاهترین زمان ممکن نتایج مرتبط را به کاربرانش ارائه دهد. گوگل اعلام کرده با وجود الگوریتم برت، کاربران میتوانند بدون جستجو در مورد یک محل به خصوص، بر روی نقشه تمام نقاط شلوغ را ببینند.
الگوریتم BERT میتواند با بهبود دقت و ارتباط نتایج نمایش داده شده برای یک عبارت، بر نتایج جستجو تأثیر بگذارد. الگوریتم برت برای درک بهتر هدف جستجو و معنای کلمات مورد استفاده در یک عبارت جستجو طراحی شده است. به عنوان مثال، یک عبارت جستجو مانند "چگونه لاستیک ماشین را عوض کنیم" را در نظر بگیرید. الگوریتم BERT، یکی از پیشرفتهترین الگوریتمهای گوگل در زمینه پردازش زبان طبیعی است که توسط گوگل توسعه داده شده است. به دلیل دارا بودن قابلیت پردازش اطلاعات بسیار پیشرفته، الگوریتم برت در حال حاضر یکی از محبوبترین الگوریتمهای استفاده شده در زمینههای مختلفی از جمله پردازش زبان طبیعی، متن کاوی و هوش مصنوعی است.
بنابراین اکنون اگر قصد جستجوی عبارتی را داشته باشید بهتر است از عبارتهای بلند و طولانی استفاده کنید تا به نتایج نزدیکتری به مقصود خود دست یابید. هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence (AI) در تمام پروژههای گوگل به چشم میخورد. به ویژه هنگامی که BERT یک هوش مصنوعی قدرتمند است که نحوه تفسیر جستجوهای جستجو را بر اساس زمینه آنها آموزش می دهد.
بر این اساس هدف جستجوی کاربر نیز پیشبینی میشود تا بهترین و مرتبطترین نتایج در صفحات نتایج جستجو به او ارائه شود. Google Bert Algorithm یک تکنیک یادگیری عمیق (Deep Learning) است که برای پردازش زبان طبیعی و با هدف درک دقیق متن و مفهوم جستجوی کاربر ایجاد شده است. در اکتبر سال 2015 بود گوگل اولین هوش مصنوعی خود یعنی «رنک برین» را برای فهمیدن مفهوم عبارتهایی که جستجو میشد، معرفی کرد. این الگوریتم به دنبال معنی و مفهوم کلماتی که هر روز جستجو میشد میگشت تا بتواند منظور شما را از تک تک واژههای تایپ شده بفهمد (حتی آنهایی که تا آن زمان در محتوای وب قرار نگرفته بود).
با معرفی هرکدام از الگوریتمهای گوگل اولین سوالی که مطرح میشود این است که حالا چطور از این الگوریتم بیشترین استفاده را کنیم و سایتمان را برای الگوریتم جدید سئو کنیم. حالا که با الگوریتم BERT آشنا شدیم، بد نیست که نگاهی به تاثیرات این الگوریتم روی دنیای جستجو بیندازیم و ببینیم که این الگوریتم در واقعیت چه تاثیری روی جستجوهای کاربران گذاشته است. در این قسمت میخواهیم نگاهی خیلی ساده شده به الگوریتم برت و مراحل توسعه آن داشته باشیم، اگر از آن دسته افرادی هستید که دانستن پشت پرده اتفاقات برایتان حسابی جذاب است، این قسمت مخصوص شماست. به طور کلی هر شبکه عصبی هوش مصنوعی، از لایههای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این لایهها، بر روی یک سری اهداف خاص تمرکز دارند.
بنابراین می توانید مدل بگیرید و در پیشرفت و تنظیم زبان انگلیسی از آنجایی که بر محتوای وب غالب است پیشرفت کنید. همانطور که با مثال برایتان شرح دادیم اکنون دیگر گوگل میتواند جایگاه حروف اضافه و ترکیب آنها با سایر کلمات را تشخیص دهد. پس در جایگاههای مناسب از حروف اضافه مانند از، به، برای، و امثالهم استفاده کنید. هر الگوریتم یا آپدیتی که به هسته الگوریتم رتبهبندی گوگل اضافه میشود باعث ایجاد تغییراتی در نتایج جستجو میشود. نیاز به حضور چنین تکنیکی به خصوص از زمان انتشار دستیارهای جستجوی صوتی در الگوریتم رتبهبندی حس میشد.
در الگوریتم برت گوگل هم همین اتفاق میافتد، اما با یکسری متد جدید و با قابلیتهای بیشتر. حتما خاطرتان هست که آنجا هم بحث پردازش زبان طبیعی یا NLP را وسط کشیدیم و کلی راجع به الگوریتم مرغ مگسخوار که در سال 2013 به این تکنولوژی مسلح شده بود صحبت کردیم. همانطور که گوگل در اواخر سال 2019 میلادی هم اعلام کرد، هم اکنون الگوریتم برت در بیش از 70 زبان زنده دنیا در حال کار است و ترکشهای آن به زبان فارسی هم رسیده است. علاوه بر اینکه یادگیریهای الگوریتم برت در زبان انگلیسی به زبان فارسی هم سرایت میکنند.
با استفاده از این الگوریتم، گوگل قادر است به بهترین شکل ممکن، هدف جستجوی کاربر را درک کرده، به پرسشها و جستجوهای کاربران پاسخ دهد و در نتیجه دقت جستجوها و نتایج آنها افزایش مییابد. گوگل در اکتبر 2019 اعلام کرد که استفاده از BERT را در جستجوهای مربوط به کاربران آمریکا آغاز خواهد کرد. سپس به مرور از این الگوریتم برای کاربران بقیه کشورها و سایر زبانها نیز استفاده شد.
تاثیر BERT Algorithm در سئو و روش های بهینه سازی برای آن
کمپانی گوگل در سال 2018 الگوریتم BERT را برای همه به طور آزاد قابل دسترس کرد. این بدین معنی است که هر شخصی میتواند به راحتی از الگوریتم BERT برای تقویت کردن سیستم پردازش زبان خود در پاسخ دادن به سؤالها یا دیگر عملیات مشابه استفاده نماید. اما اولین انتشار این الگوریتم بیشتر حالت آزمایشی داشت و هدف از ارائه آن، تکمیل کردن بخشهای مختلف و از آن مهمتر رفع باگها و حفرههای امنیتی آن بود. پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که هدف اصلی الگوریتم BERT، درک بهتر و دقیق تر هدف جستجوی کاربر است.
پس با تمام این توضیحات باید به شما بگوییم که بهتر است در محتوای سایت خود، درست به زبان کاربر خود حرف بزنید و با استفاده از این زبان، ارزشمندترین محتوا را در اختیار او قرار دهید. حالا دیگر خیالتان راحت شده که مسیری که گوگل در پیش گرفته، دقیقاً مخالف ماشینی شدن است؛ درست برعکس، گوگل هر روز دارد بیشتر شبیه انسان میشود، شبیه او فکر میکند و به همین دلیل بهتر میتواند در جستجوی اینترنتی به شما کمک کند. اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه میشوید که این الگوریتم بیشتر از همه، بر روی هدف جستجو کاربر تاکید دارد و تنها دلیل انتشار آن، فقط و فقط بهبود تجربه جستجو است. این یعنی الگوریتم BERT فهمیده چون عبارت جستجو شده شامل کلمه ماهیگیری است، پس نتایجی که به شما نشان میدهد هم باید ارتباط نزدیکی به ماهیگیری داشته باشد. قبل از این آپدیت اگر عبارت نحوه صید ماهی خاردار (How to catch a cow fishing) را سرچ میکردید، نتایج مربوط به معنی اول کلمه cow، یعنی گاوها بود.
الگوریتم برت BERT گوگل چیست و چگونه کار می کند؟
تمرکز کردن روی کیفیت محتوا، میتواند بهترین کاری باشد که ما برای الگوریتم برت انجام میدهیم و اینکه عنوانهای دقیقی را برای صفحاتمان بنویسیم. گوگل نمایش متنهای featured snippets را هم بر اساس الگوریتم برت تغییر داده است. البته به این علت که گوگل از زبان فارسی در قطعات برجسته پشتیبانی نمیکند ما زیاد روی این موضوع مانور نمیدهیم. مثلاً سیستم هوش مصنوعی از یک گل یا حتی از یک کلمه، یک الگویی را برای خود درست میکند و وقتی تصویر یا دست نوشتهای را در نتایج جستجو میبینند آن را تطبیق میدهد با الگوی اولیه آن و مفهوم عکس یا دست نوشته را پیدا میکنند.
چگونه به روز رسانی BERT کار می کند
الگوریتم برت به گوگل کمک میکند تا معنای واقعی کلمات و عبارات را در یک جمله بهتر درک کند. در نتیجه، برت تأثیر قابل توجهی بر نحوه رتبهبندی نتایج جستجو و در نهایت، سئو گذاشته است. هیچ اقدامی نیست که بتوانید آن را بهینه سازی برای الگوریتم برت (BERT) گوگل در نظر بگیرید و تنها موضوعی که باید بدانید، این است که گوگل هم منظور کاربر را متوجه می شود و هم کیفیت محتوای شما را بهتر از گذشته ارزیابی می کند. یا در درک کلمات مشابه مشکل داشت، مثلا زمانی که شما سرچ می کنید «کرم» گوگل متوجه نمی شود که منظور شما کِرم درخت است یا کِرِم صورت یا فردی به نام کَرَم.
این یک تکنیک جدید برای NLP است و نسبت به سایر تکنیکها رویکرد کاملاً متفاوت نسبت به مدلهای آموزشی طول می کشد. ادی موب شرکت رسمی ثبت شده خدماتی، در زمینه تبلیغات درون برنامه ای و سایتی می باشد. برای استعلام و راستی آزمایی شرکت ها میتوانید از این لینک که مربوط به سامانه تجاری دولت ترکیه می باشد اسم شرکت ADYMOB BİLİŞİM LİMİTED ŞİRKETİ را تایپ و اطلاعات ثبتی را مشاهده کنید. اگر یک حرف اضافه مثل «یه» به جمله اضافه کنید و آن را به «من یه کتاب میخوام» تغییر دهید، معنی جمله تغییر میکند. بنابراین، جمله «من یه کتاب میخوام» به این معناست که شما فقط یک کتاب میخواهید.
خوب است راجعبه آمار بهخصوص دیگری که دو دستاورد برت را تلاقی میدهد هم صحبت کنیم. طبق آماری که در همان منبع منتشرشده، بیش از 40 درصد نتایج سرچ صوتی، از Featured Snippets حاصل میشود. بالاتر گفتیم که برت به لطف قابلیت خلاصهسازی و استخراج اطلاعات ضروری، توانست کاری کند گوگل اسنیپتهای خیلی مفیدتری به جستوجوکننده نشان دهد. یکی دیگر از تغییرات بزرگی که BERT در دنیای جستوجو رقم زد، بهبود پردازش و فهم سرچهای صوتی بود؛ که آن هم نتیجۀ فهم بهتر زبان محاورهای است. مسلماً کسی که قرار است بهصورت صوتی سرچ کند، با لحن رسمی کارش را انجام نمیدهد!
همانطور که گفتیم، الگوریتم برت، یک مدل NLP است که برای درک زبانهای انسانی ایجاد شده است. بنابراین اگر شما نیز دارای یک شعبه مجازی برای کسب و کار خود در این فضا هستید بسیار مهم است، که کمپین سئوی وب سایتتان را مطابق با استانداردهای الگوریتم BERT گوگل بچینید. اکنون دیگر کسب و کارهای اینترنتیای که تمرکز خود را بر تکرار کلمات کلیدی گذاشتهاند؛ باید نگران تاثیر منفیای که BERT ممکن است بر روی رتبه وب سایتشان داشته باشد، باشند.
BERT قادر است ارتباط میان کلمات در جستجوهای بلند و پیچیده را بهتر درک کند. به این معنی که اگر یک کاربر سوال طولانی و پیچیدهای وارد کند، BERT میتواند به طور دقیقتر منظور کاربر را تشخیص دهد و نتایج مرتبطتری را ارائه دهد. گوگل در وبلاگ خود اعلام کرده آپدیت الگوریتم برت نه تنها یک آپدیت نرم افزاری بود بلکه یک آپدیت سخت افزاری نیز نیاز داشت تا تحقق این پیشرفتهای نرم افزاری را ممکن سازد.
الگوریتم برت (BERT) یک پیشرفت بزرگ در حوزه ی سئو است که توسط گوگل توسعه یافته است. این الگوریتم به موتور جستجوی گوگل این امکان را میدهد تا جستجوهای پیچیده و ظریف کاربران را بهتر درک کند و نتایج دقیقتری را ارائه دهد. در تیترها و زیرتیترها بهتر است جملات یا عباراتی که کاربران بیشتر جستجو میکنند قرار داده شود. پردازش زبان طبیعی یا NLP مختصر شده (Natural Language Processing) یکی از شاخههای هوش مصنوعی است.
- گوگل ممکن است از متدهای مختلفی برای فهم یک کوئری استفاده کند؛ یعنی برت کار خود را میکند و دیگر الگوریتمها مثل رنک برین هم راه خود را میروند.
- {
- الگوریتم برت (BERT) در حقیقت یک متد جدید بر پایه هوش مصنوعی است که به کامپیوترها این امکان را میدهد که هرچه بیشتر و بهتر از گذشته، متوجه منظور کاربران در جستجوهای محاورهای شوند.
- |}
- کلمات کلیدی کوتاه به دلیل این که اکثراً توسط سئو کاران مورد استفاده قرار میگیرند با راحتی هر چه بیشتر در گوگل یافت میشوند به همین دلیل است که الگوریتم BERT با این جستجوها سر و کار زیادی ندارد.
- پردازش زبان طبیعی هم زیرمجموعهای از هوش مصنوعی است که به ماشین یاد میدهد انسانها چطور صحبت میکنند و چطور جملات و سوالات را درست میکنند.
- {
- در این مقاله قرار است راجعبه همین موضوع صحبت کنیم و ببینیم الگوریتم برت چیست.
- |}{
- از زمانی که گوگل برت را معرفی کرد، الگوریتمهای سئو به درک بهتر زبان محاوره اهمیت بیشتری دادند.
- |}
هدف RankBrain درک کلمات کلیدی طولانی، خاص و ناشناخته است؛ در صورتی که BERT، هدف خود را بیشتر متمرکز بر درک ظرافتهای زبان طبیعی انسانها قرار داده است. کاری که الگوریتم برت انجام میدهد در واقع این است که معنی کل عبارت جستجو شده را به دست میآورد و بر اساس معنی کل عبارت، نتایج جستجو را نمایش میدهد. تا قبل از بوجود آمدن برت، وقتی یک عبارتی در گوگل جستجو میشد که دارای ۲ بخش بود گوگل، نتیجه را بر اساس یک بخش نشان میداد.
البته که بارها گفته شده محتوای خوب و مفید تاثیر بسیار زیادی روی تمام الگوریتمهای گوگل دارد. حتی در مقالات دوره آموزشی سئو، یک مقاله کامل و جامع برای توضیح چگونگی تولید یک محتوای بهینه ارائه شده است. قبل از اعمال آپدیت گوگل برت، گوگل اعلام کرده بود که این الگوریتم روی ده درصد نتایج جستجو تاثیر خواهد داشت. چرا که این الگوریتم بیشتر روی کوئریهای طولانی تاثیر میگذارد و تمام کوئریها را تحت تاثیر قرار نمیدهد.
تأثیر الگوریتم BERT بر سئو
به طور خلاصه، الگوریتم برت باعث شده است که featured snippetها دقیقتر، مرتبطتر و مفیدتر شوند. این امر به کاربران کمک میکند تا به سرعت و به راحتی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. قبل از BERT، ممکن بود نتایج متنوعی درباره درست کردن کیک شکلاتی با فر و بدون فر به شما نشان داده شود.
الگوریتم رنک برین (RankBrain)
الگوریتم برت (BERT) در حقیقت یک متد جدید بر پایه هوش مصنوعی است که به کامپیوترها این امکان را میدهد که هرچه بیشتر و بهتر از گذشته، متوجه منظور کاربران در جستجوهای محاورهای شوند. برخی از کاراییهای الگوریتم BERT ممکن است برای کاربران مشابه با اولین روش هوش مصنوعی گوگل که نام آن RankBrain بود باشد. اما در واقع این 2 الگوریتمهای جداگانهای هستند که هر یک ممکن است به شیوهای متفاوت بر جستجوهای انجام شده در موتور جستجوی گوگل تأثیر بگذارند.
می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید
همین سرعت و دقت بالا، باعث شده است تا الگوریتم BERT در طیف گستردهای از کاربردها، از جمله موتورهای جستجو، دستیارهای صوتی و سیستمهای توصیهگر، مورد استفاده قرار گیرد. با کمک این الگوریتم، موتورهای جستجو میتوانند به سوالات پیچیدهتر و محاورهایتر انسانها جواب بدهند و تجربه کاربری بهتری را برای ما فراهم کنند. الگوریتم برت هنوز در حال توسعه است، اما پتانسیل این را دارد که انقلابی در موتورهای جستجو ایجاد کند. گوگل، اولین آپدیت برت را برای زبان انگلیسی رونمایی کرد و سپس برای 70 زبان دیگر. اولین گزارشها حاکی از تاثیرگذاری این الگوریتم روی 10 درصد کل کوئریهای جستجو بود.
گوگل چندین بار به روزرسانی روزانه در الگوریتم اصلی خود را ارائه می دهد زیرا در تلاش است تا بهترین تجربه ممکن را به کاربران ارائه دهد. نوسانات شما در رتبه بندی ممکن است بخشی از سوزش طبیعی و جریان موتور جستجوگر عظیم و در حال تکامل باشد که Google است. BERT یکی از پیشرفته ترین و مترقی ترین بروزرسانی های الگوریتم گوگل است . این بدان معناست که کاربران می توانند دقیقاً همانطور که از آنها سؤال می کنند ، وارد یک پرس و جو شوند ، و به وب گرداننده وب این امکان را می دهد تا پرس و جو را پیدا کنند و محتوایی را پیدا کنند که کاربر را راضی کند. اگر محتوای شما به روشی غیر طبیعی نوشته شده است یا دست و پا چلفتی باشد . برنامه های کاربردی زیادی برای یادگیری ماشین وجود دارد و یکی از این موارد پردازش زبان طبیعی است.
{
هدف اصلی BERT
|}
امین اسماعیلی هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و مدیر فنی آژانس خلاقیت وبسیما. از سال 91 تمرکز خود را بر روی مباحث روز سئو و طراحی سایت قرار داده و پس از کسب تجربه و دانش ارزشمند تصمیم گرفتم تا ثمره آن را با دیگران به اشتراک بگذارم. اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه بازنویسی محتوای سایت و تبدیل نمایش به کلیک کسب کنید پیشنهاد میکنیم دوره تکنیکهای حرفهای سئو را خریداری کنید. حتماً به این مورد توجه کردید که ما در کوئری بالا از کلمه ماهیگیری fishing استفاده کردیم ولی گوگل این کلمه را نادیده گرفته و نتایج مربوط به گاوها را به ما نشان میدهد.
قبل از این که الگوریتم BERT معرفی گردد ممکن بود گوگل جستجوی شما را با مهاجرت از اروپا اشتباه بگیرد و نتایجی که برای شما میآورد کاملاً متفاوت با چیزی بود که شما به دنبال آن میگشتید. از همان ابتدای انتشار الگوریتم جدید گوگل، کاربران سوالات زیادی درباره این دستاورد بزرگ گوگل سوال کرده اند که در ادامه به مهمترین آنها پاسخ میدهیم. علاوه بر این، موضوع دیگری که با روی کار آمدن الگوریتم جدید گوگل بهتر از قبل میشود، درک موقعیت کلمات در جملات است. هوش مصنوعی گوگل دیگر به بلوغ رسیده و حالا در اوج بلوغ خود به سر میبرد. ما حصل بزرگترین فناوریهای هوش مصنوعی گوگل و تاثیر آن در سرچ را در این مقاله بخوانید.
{
چگونه الگوریتم برت بر نتایج جستجو تاثیر میگذارد؟
|}
اما با آپدیت گوگل برت حروف اضافه “از” و “به” و ارتباطشان با سایر کلمات تشخیص داده میشود و نتایج مرتبطتری به کاربر ارائه میشود. نتایجی که دقیقا مرتبط با مفهوم “از تهران به شیراز” یا “از شیراز به تهران” است. گفتیم که الگوریتم برت گوگل به جزئیات و ریزهکاریهای یک کوئری طولانی اهمیت میدهد. Bert قطعاً جای رنک برین را نگرفته و قرار نیست بگیرد، چون هر کدام وظیفه جداگانهای دارند؛ برت هم مثل همه آپدیتها در سیستم رتبهبندی گوگل قرار گرفته و در کنار رنک برین کار میکند و هدف جفتشان پیدا کردن بهترین نتیجه برای کاربر است. طبق اطلاعاتی که در این مقاله اومده، آپدیتBERT میتونه کاری کنه تا ماشین ها (مثل الگوریتم ها، کامپیوتر ها و…) زبان محاوره رو با سرعت و آسونی بیشتری تحلیل کنن و در نتیجه درصد برداشت اشتباه از زبان انسان به شدت کاهش پیدا کنه. به این فرآیند در عمل NLP یا Natural Language Processing میگن که میشه از اون به عنوان هسته اصلی الگوریتم برت یاد کرد.
بعد از آن الگوریتمهای هوشمند نسل جدید همچون {سئو مگ|} BERT روی کار آمدند و لبخند رضایت را بر روی لبان کاربران گوگل حفظ کردند. شاید به نظرتان برسد که این حرف پیش پا افتاده و تکراری است، اما الگوریتم برت اهمیت لانگ تیل ها و پاسخ به سوالات کاربران را پر اهمیت کرده است. گوگل دوست دارد زمانی که کاربر نتیجه ای را جستجو می کند، خیلی سریع به پاسخ سوالش برسد و از آنجایی که بیشتر سرچ های کاربران، حالت سوالی دارد، استفاده از این سوالات و پاسخ دادن به این سوالات می تواند برای شما موثر باشد. الگوریتم برت گوگل، قادر است که کلمات و جملات بعدی شما را پیش بینی کند و کار شما را آسان تر کند و در جستجوی بهتر شما را کمک کند. الگوریتم BERT گوگل با درک بهتر زبان محاوره ای و گفتار روزمره ما، منظور ما از سرچ را بهتر متوجه می شود و نتایج مرتبط تری با جستجوی ما را نشان می دهد.
پیشرفت های اخیر به جهت درک هر چه بهتر گوگل از زبان انسان اتفاق افتاده است. در حقیقت، گوگل در حال حاضر می تواند زبان محاوره ای کاربران را درک کند و این به خاطر الگوریتم Bert است. الگوریتم Bert عبارات پیچیده ای که کاربران جستجو می کنند را به خوبی درک کرده و به گوگل کمک می کند تا بهترین نتایج را با آن ها منطبق کند. یکی از بهترین و پیشرفته ترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم BERT است که از زمان انتشارش، باعث پیشرفت های عظیمی در موتور جستجوی گوگل شده است.
در ضمن، طبق گفته گوگل، این بهروزرسانی 10 درصد نتایج جستجو را دست خوش تغییر میدهد. یعنی از هر 10 نتیجه، حتماً یکی از آنها از مدل جدید زبانی bert گوگل استفاده کردهاند. پس اگر بخواهیم این بهروزرسانی را به همه کوئریها تعمیم دهیم، نمیتواند خیلی درست باشد. منظورم این است که گوگل برای زبان فارسی هنوز قطعات برجسته را نمایش نمیدهد(من ندیدم). در زبان انگلیسی، رباتهای گوگل قسمتی از متن را انتخاب میکنند و در نتیجه صفر نتایج و بالاتر از رتبه یک نمایش میدهد.
برت از یه شبکه عصبی مصنوعی استفاده میکنه که روی یه مجموعه داده عظیم از متن و کد آموزش دیده. این شبکه عصبی میتونه ارتباط بین کلمات و جملات رو یاد بگیره و از این اطلاعات برای درک زبان محاوره استفاده کنه. پس از این مرحله، BERT با بهرهگیری از تواناییهای پردازش زبان طبیعی خود، به کاوش گسترده در پایگاه داده عظیم وب میپردازد تا بتواند مرتبطترین و مفیدترین نتایج را برای کاربر ارائه دهد. بهتر است عبارت محاورهای، سوالها و عبارات کلیدی طولانی که کاربر ممکن است با احتمال زیادی جستجو کند را در نظر بگیرید. برای این عبارات محتوایی تولید کنید که بتواند به پرسش خواسته شده پاسخ دهد.
{سئو|دیجیتال مارکتینگ|آموزش سئو|آموزش دیجیتال مارکتینگ|بهینه سازی سایت|بازاریابی محتوا|تولید محتوا|لینک سازی|بک لینک|تحقیق کلمات کلیدی|سئو داخلی|سئو خارجی|سئو تکنیکال|سئو محلی|گوگل آنالیتیکس|سرچ کنسول گوگل|الگوریتم های گوگل|رتبه بندی گوگل|افزایش رتبه سایت|افزایش ترافیک سایت|بازاریابی شبکه های اجتماعی|مدیریت شبکه های اجتماعی|اینستاگرام مارکتینگ|تبلیغات در اینستاگرام|تبلیغات گوگل|تبلیغات کلیکی|کمپین تبلیغاتی|ایمیل مارکتینگ|بازاریابی ایمیلی|اتوماسیون بازاریابی|بهینه سازی نرخ تبدیل|تجربه کاربری}- ۰۴/۰۲/۰۹