هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند. علاوه بر این، در این قسمت نیز می توانید اطلاعات جامعی در مورد کشور، شهر، کدام روز هفته، و فعالیت های مختلف در سایت و حتی URL (آدرس صفحه ای) که کاربر وارد سایت شده را بررسیو مشاهده کنید. اکنون که متوجه شدید چه معیارها و ابعادی در Google Analytics وجود دارد، کمی زمان بگذارید تا با ایجاد گزارش های سفارشی خود، آنها را بررسی کنید. میتوانید هر تعداد که دوست دارید، با هر ترکیبی از معیارها و ابعادی که میخواهید امتحان کنید، ایجاد کنید. در Google Analytics ، میتوانید از گزارشهای از پیش ساخته با ابعاد موجود و معیارهای رایج استفاده کنید یا گزارشهای سفارشی ایجاد کنید (مانند مورد بالا). اکنونMetrics موجود در گوگل آنالیتیکس برای آن ابعادی که قبلا خوانده اید ارزش عددی ارائه می دهد.
در این بخش، تبدیل یکاهای طول، جرم، مساحت و حجم از یک سیستم اندازهگیری به سیستم دیگر را آموزش میدهیم. تبدیل واحدها در سیستم اندازهگیری آمریکایی، پیچیدهتر از سیستم اندازهگیری متریک است. برخلاف سیستم SI، سیستم آمریکایی از یک قاعده مشخص پیروی نمیکند. بنابراین، باید تمام ضرایب تبدیل واحد در سیستم آمریکایی را حفظ کنید. برای تبدیل واحد طول در سیستم SI، باید یکای مشخص را در مضربی از عدد ۱۰ ضرب یا تقسیم کنید.
استانداردهای اندازهگیری، باعث ایجاد اطمینان از دقت و صحت ابزارها میشوند. شاید در نگاه اول تصور کنید که نتایج بهدستآمده از خطکش، ساعت، دماسنج یا هر وسیله اندازهگیری دارای صحت، دقت و اطمینان بالا هستند. با این وجود هنگام کار با هر ابزاری، حتی دقیقترین ابزارها، مقداری شک در مورد نتیجه خروجی وجود خواهد داشت. هرچه از استاندارد فاصله میگیریم، سطح عدم قطعیت افزایش مییابد. در سیستم متریک، از یکاهای نمایش داده شده در جدول زیر برای بیان مقدار کمیتهای مختلف استفاده میشود.
این دو مفهوم مانند ستونها و تیرهای یک ساختمان، اساس گزارشهای آنالیتیکس را میسازند و تحلیل اطلاعات را آسانتر میکنند. در بخش اول این مطلب، تعریف سیستم های اندازه گیری و انواع آنها را مرور میکنیم. سپس، به معرفی مهمترین سیستمهای اندازهگیری، یعنی سیستم متریک و سیستم آمریکایی میپردازیم. در ادامه، نحوه تبدیل واحد از یک سیستم اندازهگیری به سیستم دیگر را توضیح میدهیم.
این تصمیمات شامل کارهایی است که ما بر اساس گزارشات موجود در این ابزارها برای بهبود عملکرد سایت انجام میدهیم. مثلا پس از اطلاع از عملکرد ضعیف یک صفحه وبسایت بر اساس آمارهای موجود در این ابزارها، میتوان تصمیم به بهبود و اصلاح محتوای آن گرفت و بازدید آن صفحه را افزایش داد. عملکرد ضعیف یک صفحه، شاخصهای متفاوتی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. شما می توانید نوع هدف خود در وب سایت را در گوگل آنالیتیکس مشخص نمایید و متناسب با آن هدف، رفتارهای کاربران را آنالیز نموده و به بهبود وب سایت خود بپردازید.
همه چیز در مورد متریک User در گوگل آنالیتیکس + ویدیو
این نمودارهایی را نشان می دهد که چند بعد را با استفاده از معیارهای یکسان مقایسه می کنند. در این مثال، ما یک گزارش سفارشی ایجاد می کنیم تا نشان دهیم چه میزان ترافیک از شبکه های اجتماعی مختلف می آید. اگر میخواهید نمایشهای(Pageviews) صفحه را برای بعد دیگری ببینید، میتوانید پیکان کشویی را در نزدیکی سایر(Other) در کنار بعد اصلی(Primary Dimension) در بالای فهرست صفحات انتخاب کنید.
تعداد بازدید کنندگان غیرتکراری در وب سایت شما به نسبت مدت زمانی مشخص را در قسمت Unique Visitors می توانیم مشاهده نماییم. کانسپت قیف در مارکتینگ از مواردی است که می تواند ما را به راه درست و سود آور هدایت نماید. افرادی که در مارکتینگ موفق هستند بر این باورند که در مارکتینگ آنلاین امروزی نیاز است تا یک قیف را در نظر بگیریم و این قیف را به سه قسمت تقسیم نماییم. Dimension ها داده ها را برای ما در یک گروه مشخص قرار می دهند. حقیقتا Dimension ها هستند که متریک های گوگل آنالیتیکس را دسته بندی می کنند. داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.
در حساب گوگل آنالیتیکس خود، روی بخش ادمین کلیک کنید و بعد سراغ بخش View بروید. متریک سشن، تعداد کلی سشنها را نشان میدهد و متریک صفحه/سشن، تعداد متوسط صفحات بازدید شده در هر سشن را نشان میدهد. Metric ها اندازه های کمی هستن مثل تعداد بازدیدهای صفحه، و تعداد کاربران جدید، یا بازده یه هدف خاص. شما باید با کاوش در سنجههای موجود، به بررسی نحوه دستهبندی هریک از آنها بر اساس بعدهای موجود بپردازید تا فهم بهتری از ترافیک وبسایت و مشتریانتان بدست آورید. در صورت نصب صحیح به محض بازکردن صفحه جدید، در قسمت Real Time گوگل آنالیز، اطلاعات مربوط به بازدیدکننده و صفحه در حال مشاهده را خواهید دید.
منظور از تبدیل واحد در سیستم های اندازه گیری، نمایش مقادیر اندازهگیری شده یک کمیت در یک سیستم بر اساس سیستم دیگر است. به عنوان مثال، خطکشی را در نظر بگیرید که امکان اندازهگیری طول با یکای اینچ را فراهم میکند. باید برای وب سایت خود یک نام مشخص که توسط آن در گوگل آنالیز شناخته شوید، انتخاب کنید. بعد از انتخاب دسته، بازه ی زمانی منطقه خود را در قسمت بعد وارد نمایید که برای داشتن آمار دقیق نسبت به سایت مورد نظر باید این قسمت را به درستی انتخاب کنیم. به عنوان مثال ابعاد City نشان دهنده ی شهر مثل “پاریس” یا “نیویورک” میباشد، و یا ابعاد Page نشان دهنده ی URL یک صفحه ی مشاهده شده است. متریک بازدید (Sessions) مجموع تعداد بازدید ها از سایت می باشند.
سگمنتها زیرمجموعهای از کل اطلاعات درون آنالیتیکس هستند که با اعمال شرطها و فیلترهای خاصی مشخص میشوند. هدف ایجاد یک سگمنت تحلیل دقیقتر بخشی از اطلاعات و رسیدن به نتایج خاص است. با کلیک روی Add new condition میتوانید تا چهار شرط دیگر هم اضافه کنید که بهصورت همزمان اعمال شوند. در بالای هر شرط میتوانید بهجای Include گزینه Exclude را بزنید تا دادههایی در مقایسه نشان داده شود که آن شرط را ندارند.
در روش اندازهگیری غیرمستقیم، ابتدا یک مقدار را به دست میآورید و سپس آن را به کمیت مورد نظر تبدیل میکنید. به عبارت دیگر، اندازهگیری غیرمستقیم، بر اساس اطلاعات اضافی انجام میشود. در شرایط عادی، امکان اندازهگیری ارتفاع این درخت با استفاده از متر وجود ندارد.
در عین حال، با همکاری و همیاری همدیگر میتوانیم اطلاعات بیشتری از این آموزشها را به دست آوریم. با استفاده از ابعاد، سنجهها را دسته بندی میکنیم، به عنوان مثال بازدید بر اساس نوع دستگاه. به عبارت دیگر میتوانیم تعداد افراد بازدیدکننده از وبسایت را بر اساس نوع دستگاه مورد استفاده (دسکتاپ، موبایل، تبلت) دستهبندی کنیم.
اما اگر میخواهید عملکرد کمپین بازاریابی خود را بدانید، میتوانید «دورهها» و «نرخ تبدیل دوره» را ردیابی نمایید. در Google Analytics یا GA4 معیارها جنبههای کمی دادهها هستند که به شما کمک میکنند عملکرد وبسایت خود را درک و پیگیری کنید. برای مثال، معیار Users در معیارهای گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد که در یک بازه زمانی معین چند کاربر از وبسایت شما بازدید کردهاند.
یک بعد یا Dimension میتواند ارزشهای (Value) مختلفی ایجاد کند. برای مثال، موقعیت جغرافیایی میتواند ابعادی مانند طول، عرض و یا نام شهر داشته باشد و ارزشها برای نام شهر میتواند تهران، زنجان، اصفهان و… باشد. خب من اینجا میتونم دو Dimension رو ببینم، مانتین ویو و کروم و میتونم Metrics هایی رو که مربوط به هردوی اون Dimension هاست ببینم. این بهم میگه که 754 مورد از مردم توی مانتین ویو از مرورگر کروم استفاده میکنن.
در آنجا نرخ تعامل خود را در کانالهای مختلف ترافیک مشاهده خواهید کرد. اگر میخواهید این معیار را در سایت خود بهبود ببخشید، مطمئن شوید که منوی پیمایش شما به خوبی طراحی شده است و کاوش بیشتر در داخل سایت را آسان میکند. با این کار تعداد ورودیهای شروع شده در هر صفحه نمایش داده میشود. اکنون باید «نرخ تبدیل دوره» را در Traffic acquisition report ببینید. اکنون باید نرخ پرش را در گزارش “Pages and screens” خود مشاهده نمایید.
نحوه استفاده از مفاهیم Metrics و Dimension در تحلیل داده
هر آنچه که باید درباره تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت با گوگل آنالیتیکس بدانید. ابزار گوگل دیتا استودیو که در اواخر سال 2022 با ابزار لوکر استودیو ادغام شده و هم اکنون نام لوکر استودیو را دارد ابزاری برای ساخت داشبوردها و گزارشات مختلف از data sourceهای گوناگون است. این دیتاسورسها میتوانند شامل خود سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس هم بشوند. این 7 گزارش مهمترین بخشهای آنالیتیک هستند که باید به خوبی حواسمان به آنها باشد و بتوانیم تحلیلهای لازم را انجام دهیم. بخشهایی که به بررسیهای بیشتر نیاز دارند، در مقالات جداگانه، بررسی شده و شما میتوانید با گذاشتن زمان چند ساعته، همگی موارد را یاد بگیرید. یه hit level اساسی ترین عنصر شماست یه single action هست یه جلسه، منظور تمام فعالیت هاییه که یه کاربر در سایت شما طی یه جلسه انجام میده و Dimension های سطح کاربر چیزهایی مثل ورژن مرورگر و مکان هستن.
- اکنون این سوال پیش میآید که چگونه باید از دقیق بودن سنسور مورد استفاده برای کالیبراسیون مطمئن شویم.
- بخشهایی که به بررسیهای بیشتر نیاز دارند، در مقالات جداگانه، بررسی شده و شما میتوانید با گذاشتن زمان چند ساعته، همگی موارد را یاد بگیرید.
- {
- مدت زمانی که کاربر در یک سایت مانده و فعالیت داشته باشند، نشان داده می شود.
- |}{
- معیارهای گوگل آنالیتیکس و ابعاد به شما نمودار جامعی برای اندازهگیری و درک عملکرد یک وب سایت میدهند.
- |}{
- این بدان معنی است که می توانید از درک جدید خود از ابعاد و معیارها برای تجزیه و تحلیل هر سایتی که آنلاین دارید استفاده کنید.
- |}
- با ثبت نام در پنل کاربری کلیک اول، می توانید از خدمات بی شمار ما بهره مند شوید.
نکات آموزشی در مورد مفاهیم Dimension و Metric در GA4 در اینجا بهپایان میرسد. اگر سؤالی در این موارد و نکات ارائهشده برای شما ایجاد شد، در قسمت نظرات آن را برای ما ارسال کنید. در مقاله آشنایی با سگمنت در GA4 بهصورت کامل به این موضوعها و نحوه ساخت سگمنتهای پیشرفته پرداختهایم که میتوانید به آن سر بزنید.
ابزارهای موجود برای پیوند دادن در آنجا ذکر شده است و شما به سادگی و با پیروی از دستورالعملهای ارائه شده، میتوانید با اتصال این ابزارها با یکدیگر، دادههای این ابزارها را با هم به اشتراک بگذارید. با استفاده از کمپین ها شما به راحتی قادر خواهید بود تا با استفاده از متدها به بررسی این مسئله بپردازید که کاربران شما چگونه به سایت شما دسترسی پیدا کرده اند. اکنون باید بتوانید کاربران بازگشتی را در گزارش User acquisition خود مشاهده نمایید. در این گزارش، تعداد کل دورههای درگیر و نحوه توزیع آنها در چندین منبع ترافیک را مشاهده خواهید کرد.
علاوه بر مجموعه عظیمی از گزارشات استاندارد، گوگل آنالیتیکس به شما امکان می دهد گزارشات خود را کاملا سفارشی کنید. گزارش های سفارشی در ترکیب معیارها و ابعاد مناسب کسب و کار شما به بهترین شکل کمک کننده است. به معنای واقعی کلمه، تمام گزارشات آنالیتیکس بر اساس ترکیبی از ابعاد و معیارها است. هنگام ایجاد گزارش های سفارشی، می توانید انتخاب کنید که از ابتدا شروع کنید. با این حال، ممکن است کارآمدتر باشد که گزارش های استاندارد خود را به عنوان نقطه شروع خود در نظر بگیرید.
در مقالاتی جداگانه به شکل مفصل درباره این اطلاعات گوگل آنالیتیکس صحبت خواهیم کرد. اما ابزار دیگری که metric و dimension در آن بسیار مهم است، گوگل لوکر استودیو (دیتا استودیو) است. ما به وسیله Metricها میتوانیم Dimensionها را اندازه بگیریم. مشخص کردن گل و یا اهداف یکی از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهید و میتوانید اطلاعات کامل آن را در مقالهای که به این منظور نوشتهایم، مطالعه بفرمایید.
کمیت چیست و چه ارتباطی با اندازهگیری دارد؟
منظور از شناخت شما از این متریکها، چیزی فراتر از فهمیدن معنای فارسی آنها است. شما باید قادر باشید مفهوم این متریکها و شیوه محاسبه آنها توسط گوگل آنالیتیکس را درک کنید. چون تنها در این صورت، دید جامع و مگ سئو خوبی نسبت به دادههای دریافتی خود پیدا خواهید کرد.
این فرآیند، یکی از مفاهیم پایه در حوزههای مختلفی نظیر آمار، مهندسی، اقتصاد، فناوری، پژوهش، علوم تجربی و غیره محسوب میشود. در تصویر فوق، در scope متفاوتی (event) میتوانیم metricها و dimensionها را ببینیم. در این تصویر مواردی که با شماره «۱» مشخص شدهاند dimension هستند (event name). در این مثال با توجه به جدول فوق، source/medium را dimension و مواردی که با شماره ۲ مشخص شدهاند همچون users، new users و … metric هستند. حال که به شناخت نسبی از این دو مفهوم رسیدیم، در ادامه به معرفی Dimension و Metricها در برخی ابزارها اشاره میکنم. در برخی از ابزارها میتوان دادههای از دادههای فوق ایجاد کرد که تجمیع شده باشد.
What Is a Metric and Dimension in Google Analytics?
خلاق بودن در انتخابهایتان میتواند بینش شگفتانگیزی در مورد بازدیدکنندگان و رفتار آنها در سایتتان به شما ارائه دهد. ممکن است جایگزین های دیگری برای گوگل آنالیتیکس(alternatives to Google Analytics) وجود داشته باشد ، اما تعداد کمی از آنها بینش بیشتری را در مورد ترافیک شما به شما ارائه می دهند. بهترین مسیر یادگیری انواع سیستم های اندازه گیری، تسلط بر روی مفاهیم پایه این سیستمها و استانداردهای مورد استفاده برای هر یک از آنها است. قدم بعدی میتواند آشنایی با نحوه کارکرد ابزارهای اندازهگیری باشد. اگر در یک حوزه تخصصی فعالیت میکنید و با ابزارهای اندازهگیری سر و کار دارید، در قدم بعدی باید میزان دانش خود بر روی ابزارهای مرتبط با حرفهتان را بالا ببرید. در انتها، یادگیری روشهای کالیبراسیون ابزارهای اندازهگیری و تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری، مهارت شما در این زمینه را به بالاترین سطح ممکن میرساند.
آشنایی با مفهوم Scope و کاربردهای آن در GA4
این ابزار اندازهگیری، میزان فشار در یک فرآیند یا سیستم را نمایش میدهد. برای اطمینان از صحیح بودن اعداد نمایش داده شده توسط این ابزار، آن را با یک سنسور دقیقتر کالیبره میکنیم. اکنون این سوال پیش میآید که چگونه باید از دقیق بودن سنسور مورد استفاده برای کالیبراسیون مطمئن شویم. اگر مقایسه عملکرد هر ابزار را به صورت پیوسته تا استاندارد اصلی سیستم اندازهگیری ادامه دهیم، میتوانیم از درست بودن نتایج اطمینان حاصل کنیم. بنابراین، اندازههایی قابل اطمینان هستند که قابلیت ردیابی تا استاندارد اصلی را داشته باشند. مساحت، کمیتی دوبعدی است که معمولا از ضرب دو کمیت طول به دست میآید.
زمانی که یک کاربر به هر طریقی وارد سایت می شود، یک Sessions (جلسه) و یک User برای آن تعریف می شود. بنابراین در صورتی که کاربر از صفحه سایت خارج می شود، و طی 30 دقیقه بعد از آن وارد سایت نمی شود، یا در سایت هیچ فعالیتی نداشته باشد، Session آن خاتمه پیدا می کند. بنابراین در صورتی که بعد از 30 دقیقه وارد سایت می شود، برای آن یک Session جدید باز می شود، اما به عنوان یک کاربر جدید در گوگل آنالیتیکس 4 شناخته نمی شود. در این مثال می خواهیم ببینیم که تعداد بازدیدهای صفحه از شبکه های اجتماعی چقدر است. برای انجام این کار، کاربران(Users) را در منوی کرکرهای معیارها و سپس نمایشهای(Pageviews) صفحه را از فهرست کشویی معیارها انتخاب کنید.
این جمله خود به تنهایی اهمیت تجزیه و تحلیل دادهها و استفاده از یک ابزار مناسب مثل گوگل آنالیتیکس را برای بررسی وضعیت بازدید و سئو سایت مشخص میکند. تصور کنید که شما برای کسب و کار خود مخاطبینتان را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاید، تحقیق کلمات کلیدی انجام دادهاید، محتوای مناسب بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده تولید کردهاید و آنها را در وبسایت خود قرار دادهاید. اگر امکان بررسی و تجزیه تحلیل نحوه عملکرد خود را نداشته باشید تمام وقت و انرژیای که برای انجام این مراحل انجام دادهاید به هدر خواهد رفت.
تمایز میان متریک (metrics) و ابعاد (dimensions) در گوگل آنالیتیکس چیست؟
اگر هم نمی دانید که از کجا باید شروع کنید می توانید از مشاوره تخصصی رایگان توسط کارشناسان ما بهره مند شوید. مجموعه آسان ادوردز متشکل از تیمی کوچک با 2 دفتر در تهران و استانبول است که از سال 1396 در زمینه تبلیغات بر بستر اینترنت فعالند. مجموعه آسان ادوردز با اخذ نمایندگی گوگل ادز در کشور ترکیه و انگلیس می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن اکانت گوگل ادز شما را بر روی ایمیل خودتان ست کرده و آن را با کمترین هزینه، شارژ کند. در ابر تحلیلگر ساپ (SAP Analytics Cloud)، Dimension و Metric ها دادهای هستند که نشاندهنده دادههای دستهبندیشده، تراکنشی و عددی در یک مجموعه داده هستند؛ برای مثال، محصولات (Products)، فروش (Sales) یا درآمد (Revenue). برای این کار باید از منو GA4 و گزینه Configure روی Custom definitions کلیک کنید.
دقت در سیستم های اندازه گیری چیست؟
Dimension نیز داده های نوشتاری هستند که می توان گفت این پارامترها را برای هر سایت و با توجه به نوع کاربری آن متغیر و متفاوت است. من یک متخصص کامپیوتر هستم و از سال 2009 به مردم در زمینه کامپیوترشان کمک میکنم. در آن زمان، یاد گرفتم که چگونه به مردم کمک کنم تا برنامه های جدید را یاد بگیرند و چگونه از دستگاه های خود به روشی حرفه ای استفاده کنند. من از دادن نکاتی در مورد چگونگی بهبود مهارت هایم لذت می برم تا همه بتوانند در کار یا مدرسه موفق باشند. برای انجام این کار، تنظیمات زیر فیلترها را به Exclude تغییر دهید، بعد (Exclude)شبکه اجتماعی(Social Network) را انتخاب کنید و سپس Twitter را در قسمت فیلتر خاص تایپ کنید. اگر قصد طراحی سایتی همراه یا با رعایت تمامی نکات سئو و کدی بهینه دارید، توصیه می کنیم حتما سری به صفحه سفارش طراحی سایت رایانیتا بزنید.
معرفی اجمالی ابزارهای آنالیز وب
این متریک ها از قبل توسط گوگل آنالیتیکس تعریف شده ولی بر اساس نیاز کسب و کارمان این امکان را داریم تا این متریک را تعریف و شخصی سازی کنیم. برای بهبود این معیار از معیارهای گوگل آنالیتیکس ابتدا طراحی صفحه و پیامرسانی خود را بررسی کنید. دقت کنید که آیا جذاب هستند یا خیر و آیا به وضوح بیان میکنند که صفحات درباره چه موضوعی هستند یا نه.
{
چه کسانی می توانند از گوگل آنالیتیکس بهره ببرند؟
|}
با تعیین و تنظیم صحیح اهداف میتوانید مطمئن باشید یکی از به ظاهر دشوارترین امکانات این ابزار را نه تنها یاد گرفتهاید، بلکه بعد از این اطلاعات بیشتری از کاربران جمعآوری خواهید کرد. البته این موضوع را فراموش نکنیم که گوگل آنالیتیکس فقط ابزار تحلیل وبسایتهانیست، بلکه میتوان اطلاعات نرمافزارهای موبایلی (اپلیکیشن موبایل) را نیز به خوبیبا آن تحلیل کرد. اینجا میتونیم behavior درصد جلسات با جستجو زمان میانگین بارگزاری صفحه، کرشها زمان بارگزاری پرونده، مقادیر رویداد و غیره رو مشاهده کنیم. متوجه میشید که تعداد زیادی Metric برای شما در دسترس هستن من Add Dimension رو انتخاب میکنم تا تمام Dimension های در دسترس رو ببینم. در این مورد، آمریکا، هند، انگلستان، کانادا و غیره Metric ها تمام این اطلاعاتی هستن که سمت راست قرار دارن. پس میتونیم ببینیم که Metric های جلسات (Session) برای آمریکا 7474 هستن.
علاوه بر موارد ذکر شده، سیستم های اندازه گیری در علوم انسانی و اقتصاد نیز کاربرد دارند. این سیستمها به طور گسترده در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میگیرند. در مجموع، هر فرد فعال در هر حوزهای، قطعا روزی به سیستمهای اندازهگیری نیاز پیدا میکند.
منظور از شرایط مشابه، یکسان بودن فرآیند، اپراتور، سیستم و محل اندازهگیری است. اگر در شرایط یکسان، اندازههای یکسان به دست آید، میگوییم قابلیت تکرارپذیری و بازتولید سیستم بالا است. «صحتسنجی» (Verification)، فرآیند تایید عملکرد ابزارهای اندازهگیری، پس از کالیبراسیون است. اگر اندازههای بهدستآمده پس از کالیبراسیون با اندازههای استاندارد مطابقت داشته باشند، عملکرد ابزار تایید میشود.
تعداد بازدیدها، نرخ کلیک، میانگین زمان صرف شده در صفحه و درآمد حاصل از فروش، نمونههایی از Metricها هستند. در این مقاله، به بررسی دنیای Dimension و Metric در آنالیتیکس میپردازیم و با واکاوی تفاوتها و کاربردهایشان، شما را در مسیر تسلط بر تحلیل داده و بهینهسازی کمپینهای بازاریابی یاری خواهیم کرد. در ادامه این مقاله، به بررسی عمیقتر تفاوتها و کاربردهای Dimension و Metric در آنالیتیکس خواهیم پرداخت و نمونههای عملی از نحوه استفاده از آنها را ارائه خواهیم داد.
در تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس معیار “کاربران” تعداد افرادی را نشان میدهد که از وب سایت شما در یک بازه زمانی انتخاب شده بازدید کردهاند. این معیار برای درک اندازه و میزان مخاطبان و ردیابی رشد در طول زمان بسیار مفید است. New Users مربوط به تعداد کاربرانی است که به عنوان کاربران جدید سایت شناخته می شوند. بنابراین زمانی که یک عدد خاص را برای سایت خود مشخص کردید، می توانید بازدید آن ها را در طی بازه زمانی مشخص، مشاهده و آنالیز کنید. برای مثال در صورتی که یک کاربر با استفاده از دستگاه های دیگر مانند تلفن همراه، تبلت و لپتاپ و سیستم خانگی وارد سایت شوند، از نگاه گوگل آنالیتیکس {سئو مگ|} 4 به عنوان یک کاربر شناخته می شود.
با این حال، اگر کاربر یک برگه جدید باز کند و در حالی که سایت شما در پسزمینه باز است، شروع به مرور سایت دیگری نماید، این زمان محاسبه نمیشود زیرا وب سایت شما دیگر تمرکز اصلی را در مرورگر به خودش اختصاص نداده است. به عبارت دیگر، «میانگین زمان تعامل» بر اساس مدت زمانی که وب سایت شما در مرورگر کاربر در حالت تمرکز بوده محاسبه میشود. این یکی از ویژگی های جدید جالب و جدید گوگل آنالیتیکس ga4 است که نسبت به پدر بزرگش گوگل آنالیتیکس یونیور سال خیلی بهتر شده است و این معیار بسیار بهتری است. یکی دیگر از معیارهای گوگل آنالیتیکس معیار “دورهها” است که در واقع مدت زمانی که یک کاربر از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر در سایت و در بازه زمانی انتخابی شما حضور دارد را بررسی میکند. گوگل آنالیتیکس مانند سایر نرم افزارهای تحلیلی و کاربردی در بهبود جایگاه سایت و همچنین بهبود SEO همواره تغییر و تحولات زیادی روی آن انجام شده است.
{
وردپرس چیست؟ چه نوع سایت هایی را میتوان با وردپرس ساخت؟
|}
● مطمئن شوید که وبسایت شما برای پیمایش آسان است و به سرعت لود و بارگذاری میشود. هنگامی که تنظیم همه چیز را در پنجره سازنده گزارش تمام کردید، برای اتمام، فقط Save را انتخاب کنید . برای مشاهده این، رفتار(Behavior) را در منوی پیمایش سمت چپ در Google Analytics انتخاب کنید.
{سئو|دیجیتال مارکتینگ|آموزش سئو|آموزش دیجیتال مارکتینگ|بهینه سازی سایت|بازاریابی محتوا|تولید محتوا|لینک سازی|بک لینک|تحقیق کلمات کلیدی|سئو داخلی|سئو خارجی|سئو تکنیکال|سئو محلی|گوگل آنالیتیکس|سرچ کنسول گوگل|الگوریتم های گوگل|رتبه بندی گوگل|افزایش رتبه سایت|افزایش ترافیک سایت|بازاریابی شبکه های اجتماعی|مدیریت شبکه های اجتماعی|اینستاگرام مارکتینگ|تبلیغات در اینستاگرام|تبلیغات گوگل|تبلیغات کلیکی|کمپین تبلیغاتی|ایمیل مارکتینگ|بازاریابی ایمیلی|اتوماسیون بازاریابی|بهینه سازی نرخ تبدیل|تجربه کاربری}- ۰۴/۰۲/۲۰